lördag, juni 11, 2005


Djupaforsklyftan Posted by Hello

En fantastiskt vacker plats i söder om Kallinge. På sin 8,5 mil långa väg från sjön Rottnen till havet tränger sig Ronnebyån här igenom en endast 1,5 meter bred sprickdal. Klyftans djup lär vara 17—18 meter. Det finns många gamla vykort med denna plats som motiv.
Nedanför klyftan hittar du Djupafors vattenfall som var en viktig kraftkälla för den tidiga industrialismen i Kallinge. Följ naturstigen så får du se en bra vy över det mäktiga fallet. Naturligtvis var jag här och tog en ny Geocache... ;)

4 Comments:

Blogger Daniela, Linus, Nasseman och Elon said...

oh lalla - 17-18 meter, där börjar man snacka klyfta! Förstår man ju att Du gillar den :-)

7:43 em  
Blogger henkejävel said...

Haha, roligt... Men visst är det fantastiskt..

10:29 em  
Anonymous Anonym said...

Dit vill jag någon gång...tar mannen bror och alla tre barnen med mig. Visar du stället?
Sofia

11:12 fm  
Blogger henkejävel said...

Jag visar vägen, har ju GPS så jag hittar dit igen... ;)

1:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home